|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
Csoportterápia
|
Krausz Barnabás, Népszabadság 2004. június 12.
Az
RTL Klubot nehéz szeretni. Az RTL Klub Magyarország rosszabbik arca. A
provinciális, a gyenge minőségű, a kétes ízlésű és harsány. Az RTL Klub
olyan, mintha éppen most kapaszkodott volna fel az uborkafára. Nagyon
gőgös, kivagyi, minden mozzanatában éretlen és kiforratlan. Arra megy,
ahol hirtelen nagyobb elfogadást remél. Melldöngetve bulvárosodik,
szemérmetlenül büszkélkedik olcsó ötleteivel, miközben nem akar mást,
csak jó televízió szeretne lenni. De hát egyszer félrementek a dolgok,
és most már nem marad más, csak a szomorúság a lélek mélyén, hogy
bizony csinálhattunk volna mindent igényesebben is, és talán ugyanilyen
üzleti sikert elérhettünk volna úgy is, hogy közben ne áruljuk el saját
magunkat. Az RTL Klub szakmai-esztétikai - ha ez érdekel még bárkit is
- szempontok alapján most egyértelműen negatív tartományban mozog, és
nem lesz könnyű átbillenteni - ha ez érdekel bárkit is - a jobb minőség
felé.
És, íme, máris itt van egy ragyogó példa: Anyacsavar. Egy hátborzongató ötlet nagyon figyelemreméltó megvalósulása.
Az
Anyacsavar minden jel szerint vásárolt koncepciója egy brutális,
állatias mozzanat. Cseréljük ki két család asszonyait, és nézzük meg,
miként reagálnak a résztvevők a mechanikus beavatkozásra. Az
ötletgazdák középkori világképe mérhetetlenül ellenszenves,
rettenetesen civilizálatlan és gyermeteg. Még akkor is, ha nyilván
tízesével jelentkeznek kamerasóvár családok a műsorra, hogy anyáikat,
feleségeiket, áthajtsák idegen karámokba, mint holmi öntudatlan
juhokat. Az ember azonban - mielőtt elhányná magát ezen a penetráns
ízléstelenségen - azon kapja magát, hogy a műsor megvédi saját magát,
bekeríti a nézőt, és túl az agyonnyúzott valóságshow-elemeken valami
nem várt emberi regisztert mutat. Az Anyacsavar ugyan túl van
szerkesztve, azaz nagyon látványosak a stáb dramaturgiai beavatkozásai
annak érdekében, hogy a nézők csupa feltűnő, szaftos részletet
láthassanak, de még így is időnként meglepően felkavaró mozzanatok
kerülnek elénk fajunk természetéről. És ennek már valóban senki nem bír
ellenállni.
Az Anyacsavarban olyan pillanatok vannak, amelyek
túlfutnak a műsor keretein, és ezek a pillanatok valamennyire igazolni
is képesek a kétes alapötletet. Vannak gesztusok, események,
félmondatok, tekintetek, amelyek pontosan és nyersen szólnak az
életről. Azt kell gondolnom, hogy ez is a szerkesztők munkája. Azoké,
akik keményen összekaszabolják az anyagot, hogy beleférjen a műsorba
minden, és eleget tegyen a kereskedelmi szempontoknak is. Ezek a
részletek reményeim szerint az ő finomságukat és érzékenységüket
dicsérik. Egy zord apa hátulról átkarolja fiacskáját, és az állát, mint
valami kölyökkutya a kisfiú fejére ejti, egy joviális férj félmondattal
bebizonyítja a vendégfeleségnek, hogy valójában egy ostoba agresszor
lakik benne, és akkor az elmorzsolt könnyekről még nem is beszéltünk.
A
műsor agyon van aprózva, tulajdonképpen nem más, mint tíz nap
érdekességeinek gyűjteménye, amitől sietőssé válik és aránytalanná.
Ahhoz képest, hogy a szereplők milyen áldozatot hoznak, a szerkesztők
meglehetősen gyorsan elbánnak velük az egyórás adásban. De szerencsére
az élet erősebb, mint a televízió, és az egészből az erős és
szenvedélyes pillanatok maradnak meg. Ahogy a kameráknak eljátszott
valóság, az amatőr színészkedés mögül kivillannak az igazi érzelmek, az
a műsor erénye is, de ez az embert leginkább a szereplők csodálatára
készteti. Ezek a kereskedelmi tévék hálójába bekerült emberek talán nem
is tudják, hogy egyetlen pillantásukkal milyen nagy szolgálatot tesznek
egy fél országnak. Legvérmesebb reményeim szerint nők százai tanulnak
meg lázadni, férfiak ezrei sírni egy ilyen Anyacsavar hatására. Nyilván
az RTL Klub lelkiismerete is megkönnyebbül ilyenkor.
Krausz Barnabás Csoportterápia, Népszabadság 2004. június 12.
|
|
|