center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Csoportterápia
Krausz Barnabás, Népszabadság 2004. június 12.

Az RTL Klubot nehéz szeretni. Az RTL Klub Magyarország rosszabbik arca. A provinciális, a gyenge minőségű, a kétes ízlésű és harsány. Az RTL Klub olyan, mintha éppen most kapaszkodott volna fel az uborkafára. Nagyon gőgös, kivagyi, minden mozzanatában éretlen és kiforratlan. Arra megy, ahol hirtelen nagyobb elfogadást remél. Melldöngetve bulvárosodik, szemérmetlenül büszkélkedik olcsó ötleteivel, miközben nem akar mást, csak jó televízió szeretne lenni. De hát egyszer félrementek a dolgok, és most már nem marad más, csak a szomorúság a lélek mélyén, hogy bizony csinálhattunk volna mindent igényesebben is, és talán ugyanilyen üzleti sikert elérhettünk volna úgy is, hogy közben ne áruljuk el saját magunkat. Az RTL Klub szakmai-esztétikai - ha ez érdekel még bárkit is - szempontok alapján most egyértelműen negatív tartományban mozog, és nem lesz könnyű átbillenteni - ha ez érdekel bárkit is - a jobb minőség felé.

És, íme, máris itt van egy ragyogó példa: Anyacsavar. Egy hátborzongató ötlet nagyon figyelemreméltó megvalósulása.

Az Anyacsavar minden jel szerint vásárolt koncepciója egy brutális, állatias mozzanat. Cseréljük ki két család asszonyait, és nézzük meg, miként reagálnak a résztvevők a mechanikus beavatkozásra. Az ötletgazdák középkori világképe mérhetetlenül ellenszenves, rettenetesen civilizálatlan és gyermeteg. Még akkor is, ha nyilván tízesével jelentkeznek kamerasóvár családok a műsorra, hogy anyáikat, feleségeiket, áthajtsák idegen karámokba, mint holmi öntudatlan juhokat. Az ember azonban - mielőtt elhányná magát ezen a penetráns ízléstelenségen - azon kapja magát, hogy a műsor megvédi saját magát, bekeríti a nézőt, és túl az agyonnyúzott valóságshow-elemeken valami nem várt emberi regisztert mutat.
Az Anyacsavar ugyan túl van szerkesztve, azaz nagyon látványosak a stáb dramaturgiai beavatkozásai annak érdekében, hogy a nézők csupa feltűnő, szaftos részletet láthassanak, de még így is időnként meglepően felkavaró mozzanatok kerülnek elénk fajunk természetéről. És ennek már valóban senki nem bír ellenállni.

Az Anyacsavarban olyan pillanatok vannak, amelyek túlfutnak a műsor keretein, és ezek a pillanatok valamennyire igazolni is képesek a kétes alapötletet. Vannak gesztusok, események, félmondatok, tekintetek, amelyek pontosan és nyersen szólnak az életről. Azt kell gondolnom, hogy ez is a szerkesztők munkája. Azoké, akik keményen összekaszabolják az anyagot, hogy beleférjen a műsorba minden, és eleget tegyen a kereskedelmi szempontoknak is. Ezek a részletek reményeim szerint az ő finomságukat és érzékenységüket dicsérik. Egy zord apa hátulról átkarolja fiacskáját, és az állát, mint valami kölyökkutya a kisfiú fejére ejti, egy joviális férj félmondattal bebizonyítja a vendégfeleségnek, hogy valójában egy ostoba agresszor lakik benne, és akkor az elmorzsolt könnyekről még nem is beszéltünk.

A műsor agyon van aprózva, tulajdonképpen nem más, mint tíz nap érdekességeinek gyűjteménye, amitől sietőssé válik és aránytalanná. Ahhoz képest, hogy a szereplők milyen áldozatot hoznak, a szerkesztők meglehetősen gyorsan elbánnak velük az egyórás adásban. De szerencsére az élet erősebb, mint a televízió, és az egészből az erős és szenvedélyes pillanatok maradnak meg. Ahogy a kameráknak eljátszott valóság, az amatőr színészkedés mögül kivillannak az igazi érzelmek, az a műsor erénye is, de ez az embert leginkább a szereplők csodálatára készteti. Ezek a kereskedelmi tévék hálójába bekerült emberek talán nem is tudják, hogy egyetlen pillantásukkal milyen nagy szolgálatot tesznek egy fél országnak. Legvérmesebb reményeim szerint nők százai tanulnak meg lázadni, férfiak ezrei sírni egy ilyen Anyacsavar hatására. Nyilván az RTL Klub lelkiismerete is megkönnyebbül ilyenkor.


Krausz Barnabás
Csoportterápia, Népszabadság 2004. június 12.